Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk

Smart vedlikehold = riktig vedlikehold til riktig tid

Hercules Grundläggning har Nordens største maskinpark for fundamentering – og den brukes mye. Slitasjen er stor, og det samme er vedlikeholdsbehovet. Derfor er det viktig at vi har enkle digitale løsninger for flåtestyring og arbeidsordrer, sier Jan-Erik Svensson, som er maskinsjef hos Hercules.

Smart vedlikehold = riktig vedlikehold til riktig tid

Slitasjekontroll

Vi treffer Jan-Erik i Västerås, der Hercules har et av flere vedlikeholdsanlegg. Han peker på en av de største maskinene, en betongpeler med en hammer på fem tonn. 

 

 

– Denne slår en million slag per år, sier han og kommer med et eksempel på hvilke miljøer maskinene brukes i. 

 

 

Hercules Grundläggning er et heleid datterselskap av NCC og leier ut maskiner til sin egen eier og til eksterne prosjekter. Maskinparken består av maskiner for avanserte oppgaver innen peling, støttekonstruksjoner, jordforsterkning og boring, samt spesialoppdrag som grunnvannssenkning og jetpeling. Samlet er det et 30-talls større og tyngre maskiner, hvorav betongpeleren er en.

Tilpasning gir de rette forutsetningene

I drøyt ti år har Hercules samarbeidet med Infobric om løsninger for flåtestyring og arbeidsordrer.

 

 

– Med mange maskiner og mange oppdrag over hele landet må maskinparken være tilkoblet for at vi skal få oversikt over produktivitet, ikke-produktiv tid, hvor maskinene befinner seg og når det er tid for service», forklarer Jan-Erik.

 

 

I Hercules’ maskinpark finnes det maskiner av flere forskjellige fabrikater. De fleste har sine egne varianter av CAN-buss (Control Area Network) for sine maskinsystemer.

 

 

– Vi har ti–tolv forskjellige maskintyper, og for å kunne sammenligne maskinene må systemene deres bruke liknende forutsetninger.» Det gjør de, takket være at Infobric sørger for mange tilpasninger for oss.

 

 

Inaktive timer er et viktig nøkkeltall som Hercules ønsker å ha kontroll på. Et annet er produksjonstid, en parameter som Jan-Erik mener kan forbedres.

 

 

– Selv om det går med en del timer til transport av og service på maskiner, er det mulig å få opp produksjonstiden. Det må vi utvikle.

 

Vi kan jobbe proaktivt, siden vi vet hva som skal skje før det skjer. Det er smart vedlikehold.

– Jan-Erik Svensson, Hercules

Arbeidsordrer på mobilen

Alle mekanikerne hos Hercules har en egen app for arbeidsordrer på mobilen.

 

– Der kan alle se hvilke serviceoppdrag som er prioriterte, og med bare ett klikk kan mekanikeren «takke ja» til oppdrag. Når oppdraget er ferdig, rapporterer mekanikeren hvor lang tid oppdraget har tatt, og svarer dessuten på spørsmål om hva som forårsaket oppdraget og om det var uplanlagt. Løsningen har vært i bruk siden årsskiftet, og hver tredje måned ser vi gjennom alt uplanlagt vedlikehold og andre oppdrag internt», forteller Jan-Erik.

 

I appen har mekanikerne også tilgang til informasjon om motortimer, planlagte og avsluttede tiltak, serviceskjema, kjøreanvisninger til maskinen med mer. I arbeidsordren kan man også legge inn informasjon om reservedelbestillinger, når delene er sendt og planlagt leveringstid. Man kan også dokumentere med bilder før/etter en reparasjon.

 

Mekaniker Roger Linder er fornøyd med hvordan appen har blitt:

 

– Alt i alt har den blitt bedre, og den er et nyttig verktøy for meg i det daglige. Jeg bruker den fortløpende, legger inn arbeidsordrer og rapporterer årsaken til stillstand ved hjelp av forskjellige kategorier. Appen gir meg også muligheten til å se på avsluttede oppdrag, slik at jeg kan jobbe forebyggende.

 

 

 

En app for vedlikehold og daglig tilsyn?

Jan-Erik Svensson vet naturligvis at all informasjon og dokumentasjon om maskinene kommer til å fortsette å være digital, og at stadig flere elementer vil bli digitale. 

 

– Digitaliseringen kommer til å være en del av maskinførerens arbeidsmiljø, det daglige tilsynet, maskintimer for hver enkelt fører og andre kontrollfunksjoner. Jeg synes det burde finnes en app for daglig tilsyn, for per i dag blir det ikke alltid noe av. Jeg kommer også til å fortsette og etterspørre en app for vedlikehold, og be om at det automatisk følger med en slik app når vi kjøper en ny maskin. Med en slik app, som er koblet til maskinens dataterminal, kan maskinføreren utføre det rette vedlikeholdet til rett tid. Vi kan jobbe proaktivt, siden vi vet hva som skal skje før det skjer. Det er smart vedlikehold.

 

Om Hercules

Hercules er en av Nordens ledende virksomheter innen fundamentering. Med metoder som peling, støttekonstruksjoner, grunnforsterkning og armering hjelper de kundene sine med å legge grunnlaget for fremtidens bygninger og anlegg.

 

Hercules-konsernet er i dag en del av NCC Industry. I 2018 hadde de rundt 360 ansatte og en omsetning på om lag 1,4 milliarder svenske kroner.

 
 

Flere tjenester fra Infobric Fleet

Sporing

Biler, maskiner, verktøy og utstyr – alt i en søkbar og sanntidsoppdatert kartvisning.

Kjøreatferd

Med oppfølging av kjøreatferd kan du øke sikkerheten, redusere slitasje og kutte drivstoffutgifter.

Firmabil

Gjør hverdagen enklere for både fører og lønningssjef ved å koble til bedriftens kjøretøy.

Back to store
Lukk