Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake
Lukk
Tilbake

Slik samler Treano kjøretøy og verktøy

Treano er et byggefirma som over lengre tid har hatt et tett samarbeid med ulike selskaper innenfor Infobric Group. Vi har intervjuet Rasmuss Leo som er innkjøpssjef for å høre om deres nye satsing på flåtestyring og effekten av samarbeidet.

Hvem er Treano?

Kan du fortelle oss mer om deres fokus i Treano, hvor mange ansatte dere er og din rolle i selskapet?

– Treano er et entreprenørselskap med fokus på byggetjenester i prosjekter mellom 0 og 50 millioner, med fokus på offentlig forvaltning, særeiendommer, kommuner og kommunale selskaper. Vi har også mange rammeavtaler med offentlige anskaffelser. Vi er sertifisert som "Great Place to Work" og streber etter vår visjon om å bli bransjens mest attraktive arbeidsgiver. Vi har cirka 200 ansatte, hvorav 110–115 er snekkere.

 

Jeg er innkjøpssjef og har ansvar for alle sentrale avtaler i selskapet samt prosjekt- og forretningsutvikling. Jeg har jobbet i Treano i totalt 6 år, hvorav de siste 2 årene som innkjøpssjef.

Hva skiller deg fra konkurrentene dine av samme størrelse?

– Et av våre unike segmenter er Sawi Exclusive Homes by Treano, hvor vi bygger eksklusive og unike boliger sørvest i Skåne, spesielt på Näset. Det kan være villaer verdt mellom 10 og 50 millioner, men det er ingen øvre grense. Kunden går til sin arkitekt og sammen lager de et hus etter eiers ønsker, så kommer de til oss for tilbud og vi bygger huset for dem. Dette er noe som skiller oss fra andre konkurrenter som også er i milliardklassen.

Hvor mye av omsetningen din kommer fra SAWI-segmentet?

– I dag utgjør den cirka 10–15 %. Vi bygger ca 8 til 10 slike hus i året. Vi har også en boligavdeling i Malmö hvor vi bygger boliger. Det er ikke i egen regi, men senest bygget vi en eiendom for EIA, og nå jobber vi med en for Trelleborgs Hem i Anderslöv. En LSS-bolig som bygges om til utleieleiligheter og også en del som er nybygg.

Samarbeidet med Infobric

Du har samarbeidet med Infobric ganske lenge. Hvordan kom du til å samarbeide med Infobric?

– Vi har faktisk alltid hatt et samarbeid med Infobric, helt siden vi startet. Kanskje ikke så dyptgripende som det er i dag, men det begynte med personalsenger. Infobric er markedsleder i den verden, så det var naturlig for oss å samarbeide.

 

Da inngikk vi et samarbeid med EquipmentLoop, nå Infobric Equipment. Vi har jobbet med dem lenge og de har alltid vært lydhøre og lyttet til våre behov.

 

Da hadde vi et samarbeid med AddMobile, nå Infobric Workorder. Vi hadde en avtale med dem om funksjoner for deres prosjektledelse. Alle selskapene vi har samarbeidet med har kjøpt Infobrics, så det har blitt et veldig naturlig samarbeid!

Det er deilig å få alt sammen da, antar jeg, at alt går til ett og samme firma som du er fornøyd med?

– Det er det, absolutt. Vi er veldig fornøyde. Vi var litt nysgjerrige på hva som ville skje når Infobric kjøpte EquipmentLoop, men de har klart å holde den i den formen den var. Vi kan fortsatt ringe Simon og komme med forslag, så ordner de det. Alle utbyggingsforslag vi har kommet med er laget så lenge de er innenfor rimelige nivåer. Så det er kjempegøy.

" Vi kan samle alt under ett tak, det kommer oss til gode. "
– Rasmuss Leo, Innkjøpssjef, Treano

Så det startet med personellførere, så ble det verktøy sammen med Infobric Equipment, og nå også flåtestyring med Fleet?

– Akkurat, etter det har vi utvidet virksomheten vår med kjørerekord for våre servicebiler, gjennom Infobric Fleet. For oss var det også et naturlig steg fordi vi allerede hadde et etablert samarbeid og klarte å lage en kostnadseffektiv avtale.

 

Det har fungert veldig bra! Vi er fortsatt i startfasen, vi startet dette for ca 2 måneder siden. Målet var å ha det ferdig innen slutten av året, så vi har egentlig så vidt startet. Vi har totalt 115 servicebiler og etter det jeg forstår begynner vi å komme i fase nå.

 

En av fordelene er prisen, samt at vi kan samle alt under samme tak, det kommer oss til gode. Vi får også tilgang til mer statistikk i Infobrics system, nå kan vi følge med på utslipp fra bilene og kjøreatferden til sjåførene, noe som hjelper oss å få bedre innsikt i utslippene og miljøaspektet.

 

Vår tidligere løsning fungerte kun som en grunnleggende kjørejournal, det var ikke mulig å logge inn og følge med på sine reiser eller se ens statistikk. Vi hadde ingen plattform for det. Prisen på Infobric var også gunstigere for oss.

 

En annen stor fordel er at håndverkerne selv kan logge inn og se hvor mye de har kjørt privat. De har tross alt bare lov til å kjøre en viss strekning privat, så nå har de mulighet til å følge det selv.

 

Miljøet er ekstremt viktig for oss og noe vi legger stor vekt på. Det var en av grunnene til at vi valgte dette systemet for kjørejournalene våre, fordi vi kan få ut den statistikken. Vi er med i en satsing som heter LFM30, lokalt veikart Malmö 2030, som betyr at man skal være karbondioksidnøytral i Malmø innen 2030. Det er et tiltak som vi tar svært alvorlig.

 

Et steg i det er at vi bytter ut bilparken vår akkurat nå. I dag har vi 16 elbiler som ruller og vi har bestilt like mange flere som våre håndverkere skal kjøre.

Utfordringer og integrasjoner

Hvilke problemer har Infobric hjulpet deg med å løse?

– Infobrics verktøystyringsløsning har hjulpet oss til å ha full kontroll over alle verktøyene vi har. Vi har kunnet lage et unikt prosjektnummer for hver bil, slik at vi vet nøyaktig hva som er i hver enkelt sjåførs bil. Vi har også full kontroll over alle containerne med verktøy, slik at stedslederne enkelt kan følge dem. Det letter også tyveri av verktøy, da vi merker alle verktøy med en numerisk kodemerking som legges inn i Utstyrssystemet.

 

Takket være dette har vi vært i stand til å håndtere tyveri av verktøy effektivt. Vi leier også verktøy fra Renta og Wagneskog, som er våre utleiemaskinleverandører, og deres verktøy kommer også inn i systemet takket være en kobling med Infobric Equipment.

Hvor viktig er det for deg at systemene er integrert?

– Det er veldig viktig. Vi avsluttet et samarbeid med en utleieleverandør fordi de ikke ønsket å dele informasjonen med tredjeparter, noe som gjorde integrering vanskelig. De ville at vi skulle bruke appen deres, men det førte til at vi måtte bruke flere apper i stedet for én. Så for oss er det egentlig en forenkling av hverdagen vår når systemene er integrert.

" For oss forenkler det virkelig hverdagen når systemene er integrert. "
– Rasmuss Leo, Innkjøpssjef, Treano

Fremtid og effekt

Så hvordan ser du på fremtiden, hva er det neste for deg?

– Akkurat nå er vi i fasen med å undersøke Infobrics andre segment, Infobric Field, som er en KMA-plattform (Quality, Environment and Work Environment). Vi ser mye potensial i det og tror det kan hjelpe oss å fortsette å forbedre virksomheten vår på disse områdene.

Hva har vært effekten av at du har brukt flere deler av Infobrics sortiment?

– Effekten er at vi virkelig har kontroll på tingene våre. Vi vet hva vi har, og hvor vi har det. Med plattformindikatoren kan vi se hele UE-kjeden, utdanning og autorisasjon. Infobric Fleet legger til rette for vårt arbeid med å overholde Skatteverkets regler angående våre kjøretøyer, hvordan de kjøres, hvor de kjøres, kjøreatferd og utslipp og annen informasjon fra kjørejournalen.

 

Vi har også bedre kontroll på verktøyene våre med Equipment. Der har vi også laget grupper innenfor de ulike avdelingene slik at det er enkelt å låne verktøy av hverandre. Behovet for verktøy er ulikt i de ulike fasene av prosjektene, så det er bra at vi enkelt kan se hva som finnes og låne av hverandre.


Det har også ført til økonomiske fordeler og økt vår seriøsitet overfor våre kunder og oppdragsgivere. Vi kan tingene våre og vet hva vi gjør. Det gir oss økt tillit og forbedrer virksomheten vår.

Back to store
Lukk