Kundeprosjekt

HeisConsult valgte app fra Infobric

HeisConsult er et teknisk rådgivningsfirma innen heisbransjen. De har kunder jevnt fordelt over hele landet, og åtte ansatte fordelt mellom Oslo, Haugesund og Trondheim.

Arbeidsoppgavene spenner seg fra forvaltning av heiser og rulletrapper med utarbeidelse av serviceavtaler, fakturakontroll, budsjetter, tilstandsrapporter, trafikkanalyser, etablere og forhandle serviceavtaler til å utarbeide ytelsesbeskrivelser for moderniseringer eller utskriftinger av anlegg. HeisConsult har rundt 2 000 anlegg i sin portfølje.

HeisConsult kjører prosjekter for byggherrer med anbefalinger, budsjetter, henter inn priser, forhandler og lager kontrakter, er ansvarlig søker og gjennomfører prosjektene som prosjektleder.

Travle Oslo City midt i sentrum har nettopp fått nye heiser i kontrodelen av bygget. Byggherre og oppdragsgiver er Entra Eiendom. Bygget har totalt 22 heiser og 16 rulletrapper.

Når åtte heiser skal byttes ut, er det et stort prosjekt. HeisConsult har utført hele prosjektet fra A til Å.

– Her kommer Infobric og appen Ease CheckIn inn. Vi tilbyr det til byggherren, for at de kan ivareta kravet om mannskapslister i byggherreforskriften. Heis er ofte et lite, isolert prosjekt på et bygg som er i drift. Også da må regler og lover opprettholdes, og da er Infobrics app vårt beste alternativ, forteller daglig leder Christian Helle.

Når HeisConsult kommer inn, er det ofte på bygg i full drift.

– Tidligere førte vi lister manuelt. Enten med penn og papir, eller sjekket oss inn i resepsjoner der det var registrering. Andre steder måtte vi ha lister der de ansatte skrev seg inn og ut. Det var en veldig manuell oppgave, og heller ikke i tråd med det nye lovverket. For å bevisstgjøre og informere både de involverte i prosjektet og øvrige forbipasserende i bygget har vi etablert prosjekttavler. På disse er det alt av informasjon om det pågående prosjektet som fremdriftsplan, igangsettingstillatelse, tiltaksplaner med kontaktinformasjon, godkjenninger fra arbeidstilsynet og informasjon om byggherreforskriftens §15 rundt elektroniske mannskapslister. Det er også på denne tavlen vi plasserer Regboksen når vi benytter denne, forteller han.

Regboks er Infobrics fastmonterte enhet for registrering av HMS-kort inn i elektronisk mannskapsliste.

Fikk best kontakt med Infobric

Til tross for at HeisConsult selv ikke er byggherre, er det opptatt av å tilby en komplett pakke slik at de tilfredsstiller oppdragsgiver og overholder lover og regler.

– Vi opplever ofte at byggherren og kunden selv ikke er klar over kravene som stilles dem. Vi er svært opptatt av at sikkerheten og de enkelte krav som stilles er ivaretatt på prosjektet vi er involvert i, slik at både usikkerheten rundt dette og lovverket var en utløsende faktor for at vi tog kontakt med flere aktører som leverte systemer for elektronisk mannskapsregistrering. Infobric var den leverandøren vi fikk best kontakt og dialog med, og appen Ease CheckIn virket som en enkel løsning for våre behov, uten for mange komplikasjoner, forteller Helle.

HeisConsult har brukt appen Ease CheckIn på sine prosjekter i halvannet år.

– Selve appen er enkel å bruke, og er tilgjengelig for alle med en smarttelefon. Det er også veldig lett å styre alt fra webtjensten Ease.

Ingen overvåkning av de ansatte

Christian Helle forteller at de måtte informere involverte på prosjektene om bakgrunnen for registreringen og at det ikke var for å overvåke mannskapet på jobb, men for å oppfylle lovkravet.

– I starten var noen redd for at de skulle bli overvåket, men etter noen avklaringer var det ingen problemer. Det er veldig lett å få involverte til å bruke det. Men sånn er det med alt som er nytt, det er en liten terskel man må over. Det er et krav, og ingen kommer unnan det, forteller han.

Webtjenesten Ease førlger med Infobric produktene, og det er her man kan hente ut mannskapsliter og ha oversikten over prosjektet.

– Programvaren er veldig enkel og oversiktlig. Vi er to som deler ansvaret for Ease, og sørger for at systemet blir brukt. Det er veldig oversiktlig, og å implementere et nytt prosjekt er veldig enkelt – det er en «1-2-3»-løsning, veldig kjapt å få opp å gå.

Christian Helle er innom Ease en par ganger i uken.

– Jeg er inne hver uke for å sjekke at alt går som det skal, og for å rapportere til byggherren. Jeg sjekker også at leverandørene har sjekket seg inn og følger dem opp.

Kombinerer Regboks og app

På flere prosjekter bruker HeisConsult også Regboks fra Infobric.

– Det gir oss fleksibilitet i forhold til hvor i landet prosjektet ligger. Det er ikke alltid vi får vært der før det starter opp, og da får vi ikke reist ut med en Regboks. Da passer det fint å bare bruke appen. Flere steder bruker vi begge deler, da noen av de ansatte er vant med Regboks, og noen med appen. Det gjør definitivt prosjektene våre enklere å gjennomføre, forteller Helle.

Både Regboks og app har sine fordeler.

– Den fysiske Regboksen er veldig konkret og enkel å bruke med HMS-kortet. I de prosjektene som ligger langt unnan geografisk, er det vledig greit å bruke appen. Den går enda kjappere å sette opp, og er en enkel måte å imøtekomme lovkravet på. I mange tilfeller er det geografiske hindringer som gjør at vi bruke app, men kombinasjonen er veldig fin. Det gjør systemet veldig fleksibelt.

Med Infobric får vi en flyt i anlegget

Det viktigste for HeisConsult er å opprettholde kravet i byggherreforskriften. I tillegg oppnår de flere fordeler ved å bruke Infobrics produkter.

– Vi får også flyt i prosjektene og en bevisstjøring rundt at folk skal registrere seg inn og ut, seir Helle og legger till:

– Det beste med appen Ease CheckIn er at det er såpass enkelt, og du får kjapt god oversikt. Det er enkelt å både starte, avslutte og pause et prosjekt. Det er også en veldig profesjonell måte å jobbe på og vi har fått mye skryt av både kunder, leverandører og andre som legger merke til våre prosjekttavler hvor informasjonen formidles.

HeisConsult har valgt:

App EaseCheckIn

Regboks

Webtjenesten Ease

Prosjekt:

8 heiser er byttet ut på Oslo City

Byggherre og oppdragsgiver:

Entra Eiendom

Akkurat nå brukes Infobric system på 10 000 byggeplasser

Kontakt oss

Ønsker du en profesjonell vurdering av hva som er de beste løsningene for nettopp din byggeplass? Vil du vite hvordan du kan spare penger i byggeprosjektene dine og samtidig øke sikkerheten? Vi har lang erfaring og hjelper deg gjerne med svar på spørsmålene dine.