Når useriøse bedrifter ikke etterlever de reglene og vilkårene som finnes, rammer det hele byggebransjens legitimitet og utviklingsmuligheter. Konkurransen svekkes, samtidig som et skadet rykte gjør det vanskeligere å tiltrekke seg riktig arbeidskraft. Dessuten rammes også enkeltpersoner, som blant annet utnyttes gjennom sosial og lønnsmessig dumping.
– Byggeprosjekter drives ofte med stor fleksibilitet for å kunne håndtere endringer i omverdenen og ta hensyn til ny informasjon eller innsikt som dukker opp underveis. Ulempen er at det er vanskelig å kontrollere om alle som deltar i prosjektene, gjør det på rettferdige vilkår. Her skaper digitale tjenester nye muligheter, siden de kan bearbeide store mengder data på måter som ikke var mulig tidligere, sier Björn Svennenfors, CTO i Infobric.
I et så komplekst miljø som et byggeprosjekt er det ofte vanskelig å forutse hvordan prosessen vil bli påvirket når man innfører nye tekniker og metoder.