Lukk
En ansatt slutter
Hva bør du gjøre i Tempus når en ansatt slutter? Det er flere ting du bør gjøre når en ansatt slutter. Vi viser deg hva du bør gjøre i ulike faser.
Før siste arbeidsdag
Når du vet når den siste arbeidsdagen i ansettelsesforholdet er, kan dette legges inn i ansattregisteret i forkant i feltet «til dato». Dette vil gjøre at saldo på tidskonto ikke går i minus etter sluttdato.
Dersom den ansatte registrerer på terminal med brikke eller kort, bør dette innleveres.
Etter siste arbeidsdag
Når den ansatte har sluttet anbefaler vi å slette brikke/kort det er registrert med på terminal. Dette gjøres ved å markere den ansatte i ansattregisteret, gå på fanen «annet» og markere den/de linjene der brikke/kort står. Trykk så på «fjern» og lagre på menylinjen oppe til venstre.
Vi anbefaler også å fjerne brukernavn og passord på ansatt:
– Blank ut «brukernavn» og trykk på space/mellomrom og gjør det samme på feltene «passord» og «bekreft passord».
– Husk å lagre.
Glemte du å legge inn sluttdato før siste arbeidsdag? Dersom sluttdato ikke ble lagt inn før ansatt sluttet så kan du justere tidskonto til null manuelt i redigeringsmodulen.
Når den ansatte er ferdig redigert kan du sette ansatt som inaktiv, slik at denne ikke teller med i lisensen. Dette gjør du ved å fjerne haken foran feltet «aktiv». Husk å lagre.
GDPR og ansatte som slutter
Som rutine bør man fjerne adresse, telefon og informasjon som evt. kan finnes på valgfritt fanen. I hht. GDPR så er det ingen krav om at timedata må slettes siden disse vil være nødvendig å beholde i statistikksammenheng for bedriften. Man kan evt. endre ansattnavnet hvis den ansatte skulle kreve timedata slettet. Ansattnummer kan også endres via egen funksjon i Tempus. Lag f.eks. en serie med ansattnummerr for de som slutter. På den måten vil det ikke være noen kobling mellom den ansatte og det som ligger av registreringer i systemet.
Slik endrer du ansattnummeret i Tempus ansattregister ved å høyreklikke på den ansatte.