Lukk
Ny ansatt
Har du en ny ansatt? Slik legger du personen inn i Tempus.
Når en ny ansatt skal legges inn i Tempus er det noen parameter det er viktig å huske på. For å opprette en ny ansatt, trykk på «ny» på menylinjen oppe til venstre.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt1.png)
Alternativt kan du markere et navn i ansattlisten, høyreklikke og velge «ny».
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt2.png)
Du vil da måtte legge inn ansattnummer og ansattnavn. NB: Benytter du lønnseksport bør ansattnummer være identiske. Legg deretter inn avdelingstilhørighet, overordnet for ansatt og legg inn timeregler (arbeidstidsordning). Husk å lagre.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt3.png)
Gå deretter på fanen «personlig» og legg inn adresse, mobilnummer (TempusIN/tempusGO), kjønn, fødselsdato og språk om ønskelig. Dersom den ansatte har rett på egenmelding sykt barn må antall dager legges inn på feltet «antall dager egenmelding grunnet sykt barn».
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt4.png)
På fanen «arbeid» legger du inn tilgangsprofil 1 eller høyere om den ansatte skal benytte TempusIN eller TempusGO. Er ansatt en bruker/attestant må det legges rett tilgangsprofil slik at ansatt får de rettighetene som trengs. Hvordan tilgangsprofilene er satt opp ser du i systemoppsettet under «tilgangsprofiler». Husk å legge inn brukernavn og passord som tildeles ansatt for pålogging. Her kan du sette opp om ansatt er hel – eller deltidsansatt og eventuell brøk. Dersom lønnseksport benyttes setter du opp om ansatt er timelønnet eller fastlønnet, samt om ansatt skal eksporteres til lønnssystem.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt5.png)
På fanen «status» legger du inn antall feriedager i år, samt hvor mange feriedager den ansatte skal ha pr. år.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt6.png)
På fanen «kalender» legger du inn når ansatt startet arbeidsforholdet.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt7.png)
På fanen «tidskonto» kan det legges inn automatisk justering på tidskonto på ønsket intervall. Mer om dette står i Tempus brukerveiledning.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt8.png)
I fanen «eksterne systemer» legger du inn epostadresse til ansatt. Dersom du ønsker å sende rapporter på epost så må epostadresse legges inn her.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt8.png)
I fanen «valgfritt» kan det legges inn valgfrie felter med ønsket tekst. Tempus bistår med å legge opp disse feltene.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt10.png)
I fanen «rettigheter» kan du legge til ytterlige tilgang til annen avdeling enn den du tilhører dersom dette er nødvendig.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt11.png)
I fanen «verdikombinasjoner» vil du se dersom dette er opprettet på ansatt. En verdikombinasjon er en tvunget registreringssekvens.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt11.png)
I fanen «annet» vil brikker/kort som er knyttet til ansatte vises, f.eks. HMS-kort, rfid-brikker etc. Husk å ha på hake på «kan lage eget fravær» dersom ansatt skal ha rettighet til å registrere fravær på terminal, i TempusIN eller TempusGO.
![](https://infobric.no/time/wp-content/uploads/sites/9/2021/01/Ny-ansatt12.png)
Husk å lagre!